Teori Ekologikal
a) Dipelopor oleh Bronfenbenner 1979
b) Perkembangan organisma dipengaruhi oleh persekitaran
c) Interaksi berlaku antara hubungan 2 ekologikal
d) Terbahagi kepada lima sistem iaitu :
- Mikrosistem
- Mesosistem
- Ekosistem
- Mikrosistem
- Kronosistem
Teori Pembelajaran Sosial
Tingkah laku kanak-kanak adalah dipelajari melalui peniruan
Orang diperhatikan sebagai model
Proses pembelajaran elalui pemerhatian tingkah laku model sebagai permodelan
Terdapat 4 unsur utama iaitu :
- perhatian
- mengingat
- reproduksi
- peneguhan
Prinsip pelaksanaan
- Menentu dan menggunakan model yang sesuai dengan perbezaan individu dalam pembelajaran sosial
- Memastikan proses pemerhatian dilakukan mengikut prosedur
- Memupuk kecekapan meniru dan reproduksi dengan latihan secara sistematik daripada mudah kepada kompleksdan demonstrasi berulang-ulang
- Memupuk konsep kendiri positif supaya pelajar memperoleh kayakinan terhadap tingkah laku yang ditirunya
Ciri-ciri teori
- Unsur pembelajaran utama ialah pemerhatian dan peniruan
- Tingkah laku model boleh dipelajari melalui bahasa, misalan dan teladan
- Pelajar meniru sesuatu kemahiran daripada kecekapan demonstrasi guru sebagai model
- Proses pembelajaran meliputi pemerhatian, peringatan,peniruan dan tingkah laku atau gerak balas yang sesuai, diakhiri dengan peneguhan positif
Implikasi teori
- Penyampaian guru hendaklah cekap dan menarik agar dapat menjadi role model kepada pelajar
- Demonstrasi guru hendaklah jelas serta menarik agar pelajar dapat meniru dengan cepat
- Guru boleh menggunakan rakan sebaya yang cemerlang sebagai model
- Guru boleh mengajar nilai murni dan watak bersejarah dengan teknik main peranan dan stimulasi
0 comments:
Post a Comment