MODEL HEWETT
Tingkah laku murid dipengaruhi oleh :
- Keperluan dan kehendak untuk bertahan dalam persekitaran yang kasar dan kurang mesra
- Kepercayaan kepada sains atau keperluan untuk menyiasat, menganalisis dan menjelaskan sesuatu yang tidak diketahui
- Perkhidmatan atau keperluan membantu, membimbing, mengawal dan mensejahterakan kehidupan mereka yang kurang bernasib baik
Kebaikan model :
- Penggunaan internet atau bahan interaktif yang lebih menarik dan boleh membina motivasi murid
- Menggalakkan murid membuat penerokaan dalam pencarian sumber maklumat
- Menggalakkan murid mahir dalam penggunaan ICT
- Pengumpulan bahan maklumat dari pelbagai sumber
Kelemahan model :
- Guru yang tidak mahir dalam penggunaan "online teaching" akan mengambil masa yang lama
- Murid akan meneroka laman sesawang yang tidak sesuai jika tiada pengawasan
MODEL MONTESSORI
Pengenalan
- Teori utama montessori ialah minda yang menyerap, jangka masa peka dan proses normalisasi
- Menekankan aspek penggunaan deria seperti melihat, menyentuh, mendengar, menghidu dan merasai sesuatu
Prinsip-prinsip
- Menghormati kanak-kanak dan hak mereka
- Menguasai kemahiran dari mudah ke sukar
- Kanak-kanak dididik secara bersepadu dan menyeluruh
- Kanak-kanak melakukan aktiviti arahan kendiri
Konsep asas dalam kurikulum
- Minda yang mudah menyerap
- Persekitaran yang tersedia
- Didikan diri
- Bahan pembelajaran
STESEN
Definisi
- Merupakan bilik atau ruang lengkap dengan bahan-bahan bantu mengajar khusus bagi satu mata pelajaran
- Diguna pakai sebagai alternatif kepada kaedah sedia ada
- Murid-murid dapat mengikuti keseluruhan kurikulum berdasarkan keupayaan dan kebolehan sedia ada murid
Rasional
- Menyediakan pendekatan pnp yang lebih fleksibel, menarik dan berfokus
- Disiplin murid senang dikawal
Matlamat
- Menyediakan peluang dan kemudahan pendidikan dalam suasana pembelajaran yang kondusif, aktif dan menyeronokkan
Objektif
- Murid dapat menumpukan perhatian kepada proses pembelajaran
- Murid lebih berminat untuk belajar
- Murid belajar dalam suasana kondusif
Bilangan stesen
- Sebanyak 14 buah stesen kemahiran mengikut komponen mata pelajaran berasaskan 4 bidang di dalam kurikulum pendidikan khas
Implikasi
- Pengubahsuaian ruang fizikal
- Keperluan peralatan fizikal
- RPI disimpan di stesen
KIOSK
- Merupakan pendekatan dimana pelbagai bahagian sudut dalam kelas yang berdasarkan teori multiple intelligent
- Kecerdasan manusia merangkumi pelbagai kebolehan, keupayaan, bakat atau kemahiran yang wujud dalam diri manusia itu
- Diasaskan oleh Howard Gardner
- Beliau menyatakan bahawa tahap kecerdasan individu adalah berbeza dan pembelajran adalah lebih mudah sekiranya dijelaskan dalam bentuk yang seiring dengan tahap kecerdasan individu itu
- Kecerdasan individu boleh dipertimbangkan menerusi pendidikan, pengalaman dan persekitaran
- Melalui pendekatan kiosk, proses pengajaran dan pembelajran adalah lebih mudah apabila minda murid tersebut tercabar bukannya dalam keadaan bosan atau rehat
- Dalam konteks pendidikan khas terutamanya, pendidikan khas bermasalah pembelajaran, konsep kiosk amatlah sesuai dijalankan
- Ini kerana murid pendidikan khas berpeluang merasa kepelbagaian suasana pembelajaran
- Pendekatan kiosk memberi peluang kepada guru untuk mengapllikasi keperlbagaian kemahiran serta kreativiti mereka
- Pendekatan kiosk sebenarnya berdasarkan kecerdasan pelbagai dimana sati kelas boleh membina 8 kiosk.
MODEL PENGAJARAN KUMPULAN
PENGAJARAN KOPERATIF
- Satu strategi pembelajaran berteraskan pasukan kecil.
- Setiap murid bertanggungjawb tentang pencapaian diri sendiri dan membantu ahli kumpulan
- Pergantungan positif setiap ahli dalam menentukan kejayaan pasukan
- Hasil secara kumpulan
- Guru berperanan sebagai fasilitator, menstrukturkan dan memantau aktiviti pasukan untuk mencapai objektif
PENGAJARAN KOLABORATIF
- Strategi pembelajaran kolaboratif merupakan salah satu stratei yang boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran bestari
- Perkongsian maklumat antara guru dan murid atau murid dan murid
- Berasaskan kepada idea bahawa pembelajran adalah satu tingkah laku sosial.
- Pembelajaran berlaku melalui perbincangan atau komunikasi fizikal atau virtual
- Hasil secara individu
- Tidak memerlukan pemantauan guru
KHIDMAT GURU PENDAMPING
Definisi
- Guru pendamping ialah guru yang bekerjasama dengan guru perdana atau guru biasa untuk menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran bermanfaat dan sesuai untuk murid
- Guru pendamping khusus merupakan guru yang memiliki pengetahuan yang khusus dalam masalah yang dihadapi oleh murid
- Guru kelas biasa yang memiliki pengetahuan dan pengalaman untuk membantu kanak-kanak mempelajari sesuatu
Peranan guru pendamping
- Membantu guru kelas dalam menyelesaikan tugasan melalui perbincngan
- Menyusun aktiviti yang dapat dilakukan di dalam dan luar kelas
- Menjalankan program yang berpusatkan murid
Kepentingan guru pendamping
- Meningkatkan aktiviti pengayaan dan pemulihan di dalam kelas KBSR, termasuklah murid-murid yang telah diinklusifkan.
- Memperkembangkan kebolehan murid-murid dalam aspek akademik, perkembangan sosial, komunikasi, tingkah laku, psikomotor dan keterampilan diri
0 comments:
Post a Comment