Thursday 27 September 2012

Jangan Sampai Tersalah Parking



Salam Sume..

"Eh,, kenapa ko parking kat sini? Kan ada banyak lagi tempat parking yang kosong tu hah. Nie kan salah. Mana boleh parking sini wei"
"Ala,, aku da lambat la,, kat sini la senang. Dekat pun dekat ni. Ko nie banyak songeh la. Aku tengok ramai je yang buat macam aku nie.. Jadi tak salah la kan"

Amboi,, salah tak salah.. Dah memang salah nak kata macam mana lagi.. Dah terang-terang letak papan tanda kat situ,, Parking Untuk OKU.. takkan tak paham-paham lagi atau memang buat-buat tak paham.. Okey,, sila lihat cermin dan cermin diri anda,, adakah diri anda layak untuk dikategorikan sebagai OKU..


[credit to En. Google]

Seriously, Nurna sangatlah tak faham dengan sesetengah sikap masyarakat kita yang agak tidak bertanggungjawab dengan keadaan masyarakat sekeliling.. Sikap yang suka pentingkan diri sendiri.. Sepatutnya kita sebagai seorang yang normal seharusnya menghormati dan peka dengan keadaan orang-orang yang kelainan upaya nie. Ini tidak,, kita plak yang menggunakan kemudahan yang telah disediakan untuk mereka yang kelainan upaya.

Kejadian sebegini selalunya Nurna lihat banyak terjadi kat tempat parking kat shopping complex.. Lagi-lagi bila ada jualan mega sale,, sume owang pakat-pakat cemas nak datang shopping. Disebabkan terlalu cemaslah sampaikan tersalah amik parking yang tak sepatutnya. Tapi kan sebenarnya tak payah nak tunggu ada mega sale pun,, hari-hari biasa memang ada yang tersalah parking..


[credit to En. Google]

Mungkin kerana kita tidak mempunyai keluarga atau kawan-kawan yang kelainan upaya jadi perasaan untuk bertimbang rasa atau menghormati tu agak kurang dalam diri. Tak pun kita dah tau dah sebenarnya parking tu adalah khas untuk owang-owang tertentu sahaja,, tapi kita saja-saja la nak guna sebab malas nak jalan jauh dan malas nak cari parking yang lain.

Jadi,, marilah kita sama-sama hormat-menghormati dan bertimbang rasa antara satu lain.. Itu sahaja untuk hari nie.. ^_^





Selamat Datang ke DiaNurna Belog

2 comments:

tikuzza said...

dah ade subjek sivik pon org x reti lagi...

Nurna said...

tu la jadinya klu belajar tidak dari hati..