Tuesday 1 May 2012

Belajar dan Mengajar

Salam Sume,,


Belajar dan mengajar adalah dua perkataan yang sungguh berbeza. Mana menjadi pilihan anda? Belajar atau mengajar?


Pilihan 1 :

"Mestilah belajar. Belajar tu senang. Masuk kelas belajar je. Paling teruk pun bila nak exam. Tu kira macam kelam kabut sikit la. Tapi kalau da prepare awal, okey je sebenarnya. Belajar nie enjoy tau. Banyak masa terluang. Leh lepak nga kawan-kawan. Sonok la blaja nie.


[ credit to : mr google ]


Tapi biasa la, bila dah susah payah belajar nie, mesti ada harapan yang menggunung dari banyak pihak. Takkan nak belajar takat cikai-cikai je. Lama tu belajar bertahun-tahun. Tegar ke nak cukup makan je. Paling tak pun, nak juga merealisasikan harapan yang dipikul di bahu sendiri. Okey kena berusaha nie."


Pilihan 2 :

"Mengajar la paling best. Seronok tau bila kita mengajar, murid-murid ambil perhatian kat kita. Best sangat. Rasa macam dihargai. Bila murid dapat kuasai suatu topik tu bangganya hati. Senyum seminggu pun tak abis. Tapi tak mustahil la, agak tidak menyeronokkan bila ada murid yang tidak mendengar kata, lambat menguasai matapelajaran dan tidak kurang dengan masalah disiplin. Itu semua cabaran dan dugaan sebenarnya. kalau bukan cikgu yang cuba mendidik, siapa lagi.


 
 [ credit to : mr google ]


Kadang-kadang terkilan jugak. Hari-hari masuk kelas mengajar. Tapi prestasi murid maintain je. Terpikir jugak kat mana silapnya. Mungkin strategi yang digunakan belum cukup mantap lagi. Kena banyak bersabar dan gandakan usahakan."



p/s : mengajar 3 bulan disekolah, mud untuk belajar belum sampai lagi.. Oh,, rindu nak mengajar ^_^ 






Selamat Datang ke DiaNurna Belog

0 comments: