Wednesday 9 November 2011

PENGURUSAN KELAS KHAS

MODEL PENGURUSAN KELAS PENDIDIKAN KHAS

MODEL HEWETT

Tingkah laku murid dipengaruhi oleh :

  • Keperluan dan kehendak untuk bertahan dalam persekitaran yang kasar dan kurang mesra
  • Kepercayaan kepada sains atau keperluan untuk menyiasat, menganalisis dan menjelaskan sesuatu yang tidak diketahui
  • Perkhidmatan atau keperluan membantu, membimbing, mengawal dan mensejahterakan kehidupan mereka yang kurang bernasib baik


Kebaikan model :

  • Penggunaan internet atau bahan interaktif yang lebih menarik dan boleh membina motivasi murid
  • Menggalakkan murid membuat penerokaan dalam pencarian sumber maklumat
  • Menggalakkan murid mahir dalam penggunaan ICT
  • Pengumpulan bahan maklumat dari pelbagai sumber


Kelemahan model :

  • Guru yang tidak mahir dalam penggunaan "online teaching" akan mengambil masa yang lama
  • Murid akan meneroka laman sesawang yang tidak sesuai jika tiada pengawasan




MODEL MONTESSORI

Pengenalan

  • Teori utama montessori ialah minda yang menyerap, jangka masa peka dan proses normalisasi
  • Menekankan aspek penggunaan deria seperti melihat, menyentuh, mendengar, menghidu dan merasai sesuatu


Prinsip-prinsip

  • Menghormati kanak-kanak dan hak mereka
  • Menguasai kemahiran dari mudah ke sukar
  • Kanak-kanak dididik secara bersepadu dan menyeluruh
  • Kanak-kanak melakukan aktiviti arahan kendiri


Konsep asas dalam kurikulum

  • Minda yang mudah menyerap
  • Persekitaran yang tersedia
  • Didikan diri
  • Bahan pembelajaran




STESEN

Definisi

  • Merupakan bilik atau ruang lengkap dengan bahan-bahan bantu mengajar khusus bagi satu mata pelajaran
  • Diguna pakai sebagai alternatif kepada kaedah sedia ada
  • Murid-murid dapat mengikuti keseluruhan kurikulum berdasarkan keupayaan dan kebolehan sedia ada murid


Rasional

  • Menyediakan pendekatan pnp yang lebih fleksibel, menarik dan berfokus
  • Disiplin murid senang dikawal


Matlamat

  • Menyediakan peluang dan kemudahan pendidikan dalam suasana pembelajaran yang kondusif, aktif dan menyeronokkan


Objektif

  • Murid dapat menumpukan perhatian kepada proses pembelajaran
  • Murid lebih berminat untuk belajar
  • Murid belajar dalam suasana kondusif


Bilangan stesen

  • Sebanyak 14 buah stesen kemahiran mengikut komponen mata pelajaran berasaskan 4 bidang di dalam kurikulum pendidikan khas


Implikasi

  • Pengubahsuaian ruang fizikal
  • Keperluan peralatan fizikal
  • RPI disimpan di stesen




KIOSK

  • Merupakan pendekatan dimana pelbagai bahagian sudut dalam kelas yang berdasarkan teori multiple intelligent
  • Kecerdasan manusia merangkumi pelbagai kebolehan, keupayaan, bakat atau kemahiran yang wujud dalam diri manusia itu
  • Diasaskan oleh Howard Gardner
  • Beliau menyatakan bahawa tahap kecerdasan individu adalah berbeza dan pembelajran adalah lebih mudah sekiranya dijelaskan dalam bentuk yang seiring dengan tahap kecerdasan individu itu
  • Kecerdasan individu boleh dipertimbangkan menerusi pendidikan, pengalaman dan persekitaran
  • Melalui pendekatan kiosk, proses pengajaran dan pembelajran adalah lebih mudah apabila minda murid tersebut tercabar bukannya dalam keadaan bosan atau rehat
  • Dalam konteks pendidikan khas terutamanya, pendidikan khas bermasalah pembelajaran, konsep kiosk amatlah sesuai dijalankan
  • Ini kerana murid pendidikan khas berpeluang merasa kepelbagaian suasana pembelajaran
  • Pendekatan kiosk memberi peluang kepada guru untuk mengapllikasi keperlbagaian kemahiran serta kreativiti mereka
  • Pendekatan kiosk sebenarnya berdasarkan kecerdasan pelbagai dimana sati kelas boleh membina 8 kiosk.




MODEL PENGAJARAN KUMPULAN

PENGAJARAN KOPERATIF

  • Satu strategi pembelajaran berteraskan pasukan kecil.
  • Setiap murid bertanggungjawb tentang pencapaian diri sendiri dan membantu ahli kumpulan
  • Pergantungan positif setiap ahli dalam menentukan kejayaan pasukan
  • Hasil secara kumpulan
  • Guru berperanan sebagai fasilitator, menstrukturkan dan memantau aktiviti pasukan untuk mencapai objektif



PENGAJARAN KOLABORATIF

  • Strategi pembelajaran kolaboratif merupakan salah satu stratei yang boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran bestari
  • Perkongsian maklumat antara guru dan murid atau murid dan murid
  • Berasaskan kepada idea bahawa pembelajran adalah satu tingkah laku sosial.
  • Pembelajaran berlaku melalui perbincangan atau komunikasi fizikal atau virtual
  • Hasil secara individu
  • Tidak memerlukan pemantauan guru



KHIDMAT GURU PENDAMPING

Definisi

  • Guru pendamping ialah guru yang bekerjasama dengan guru perdana atau guru biasa untuk menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran bermanfaat dan sesuai untuk murid
  • Guru pendamping khusus merupakan guru yang memiliki pengetahuan yang khusus dalam masalah yang dihadapi oleh murid
  • Guru kelas biasa yang memiliki pengetahuan dan pengalaman untuk membantu kanak-kanak mempelajari sesuatu


Peranan guru pendamping

  • Membantu guru kelas dalam menyelesaikan tugasan melalui perbincngan
  • Menyusun aktiviti yang dapat dilakukan di dalam dan luar kelas
  • Menjalankan program yang berpusatkan murid


Kepentingan guru pendamping

  • Meningkatkan aktiviti pengayaan dan pemulihan di dalam kelas KBSR, termasuklah murid-murid yang telah diinklusifkan.
  • Memperkembangkan kebolehan murid-murid dalam aspek akademik, perkembangan sosial, komunikasi, tingkah laku, psikomotor dan keterampilan diri




 
Selamat Datang ke DiaNurna Belog

0 comments: